Comparteix

Phileas Fogg reviu gràcies al pinzell de la il·lustradora martorellenca Gemma Poch

09/04/2011

Gemma Poch (Martorell, 1971) va il•lustrar l’adaptació d’Antoni García Llorca de La volta al món en vuitanta dies de Jules Verne (Editorial Teide, 2011) fa uns mesos, quan encara vivia la seva estimadíssima gateta siamesa Kitty, que s’endormiscava mentre la seva mestressa pintava i els The Cure sonaven per la minicadena.
 
Enamorada de la pintura acrílica, Poch pinta a l’antiga sobre làmines de DIN A4 i «amb la punta seca del pinzell», cosa que alenteix el procés però dóna a les seves il•lustracions uns acabats artesanals tan apreciats com poc habituals en plena era digital. Malgrat tot, l’artista admet que aquesta passió per les textures de les tècniques més tradicionals (a banda de l’acrílic, també treballa el pastel) no li impedeix flirtejar amb les noves tecnologies. «D’un temps ençà experimento amb el Photoshop per adaptar-me als nous temps amb un estil més ràpid», explica.
 
Aquesta il•lustradora és una de les martorellenques amb ofici i talent (i blog propi: http://gemmapoch.blogspot.com), que mira d’obrir-se camí en el complicat món dels autònoms (freelance), amb un estudi a tocar de la plaça del Vi.
 
Il•lustradora tot terreny
 
Poch va aprendre a dibuixar de petita, a les classes que el mestre esgrafiador Jaume Amat impartia a casa seva; va perfeccionar la tècnica a Ca l’Ollé, «amb la Mari Diego», i finalment va cursar el mòdul de grau superior de Disseny Gràfic, especialitat Il•lustració, a l’Escola d’Art Josep Serra i Abella de L’Hospitalet.
 
Tan aviat retrata personatges solitaris en actitud reposada, com factura imatges corals en moviment i profusió de detalls. Així ho certifiquen les belles imatges que ha realitzat per a aquesta nova versió de la mítica aventura de l’atrafegat senyor Fogg, on Poch recrea l’èpica i l’acció trepidant de la novel•la de Verne amb un traç elegant marca de la casa.
 
En el seu currículum hi destaca també la temporada en què va dissenyar càpsules d’ampolles de cava i vi, a les Manufacturas Metálicas Canals. Actualment, mentre treballa fort per poder dedicar-se exclusivament a la il•lustració, segueix ocupant-se en feines diverses, per sobreviure, com ara la de recepcionista al control d’accés de la piscina d’estiu.
 
Referents i col•legues
 
Els seus referents són nombrosos i eclèctics. La llista inclou il•lustradors, pintors, dibuixants i directors de cinema, entre els què destaquen Gabriel Pacheco, Rébecca Dautremer, Norman Rockwell, Vincent van Gogh, Ramon Casas, Pierre-Auguste Renoir i Tim Burton. L’amor pels dibuixos, però, diu que ja li ve de petita, quan s’embadalia amb l’obra de la mítica Pilarín Bayés.
 
Fa dècades que Martorell pareix il•lustradors, dibuixants i dissenyadors. Oriol Malet, Pep Puertas, Joan Benavente, Francesc Querol, Lluís Cintas, Serafí Gargallo, Jaume Amat... La Poch és un d’ells.
 
Jordi Benavente