L'alcalde de Martorell, Salvador Esteve va descobrir, el 25 de setembre, les plaques de les places dedicades a Isidre Clopas i Jaume Amat, al barri de Buenos Aires. Esteve va assegurar que "és un acte de justícia perquè van fer una tasca impagable pel poble de Martorell i que han deixat la seva empremta. És bo que els noms de Clopas i Amat estiguin associats en un barri com el de Buenos Aires perquè així els seus veïns podran descobrir el seu llegat perquè a la Vila ja els coneix tothom". Esteve va afegir que "Clopas i Amat no apareixeran als grans llibres d’història però persones com ells són indispensables per escriure la història del nostre poble". En l’acte, inclòs en les Jornades Europees del Patrimoni, hi van assistir familiars i amics de Clopas i Amat.
Dues personalitats diferents
Isidre Clopas i Batlle, cronista municipal, conservador dels Museus i historiador autodidacte i el Jaume Amat i Bargués, artista polifacètic, sensible al patrimoni històric i al patrimoni natural, autor de nombrosos esgrafiats que llueixen en moltes façanes del municipi. La regidora de Turisme i Patrimoni Històric, Maria Hinojo va dir que "dos espais del barri de Buenos Aires s’han dedicat a dos martorellencs amb diferents personalitats però amb un denominador comú: l’estima de Martorell per la seva història, pel seu patrimoni i pels seus orígens".
Clopas: el creador dels museus
L’historiador Ferran Balanza va traçar bona part de la vida d’Isidre Clopas. Segons Balanza va explicar que "Clopas va tenir una gran influència de Josep Rocarols, un mestre d’Els Convents, per l’estima dels museus i d’un capellà il·lustrat, Mossèn Joan Llombart, amb qui va crear un museu parroquial amb elements de valor que amb la Guerra Civil van desaparèixer". Balanza, qui va declarar-se "admirador de Clopas" va afegir que "durant la Guerra, Clopas va anar recollint un seguit d’elements que, posteriorment, l’any 1945 van servir per crear el Museu Municipal Vicenç Ros. Va esdevenir una gran figura, sent cronista municipal, conservador dels museus i historiador autodidacte".
Exemples per mantenir la memòria col·lectiva
D’altra banda, Assumpta Clopas, filla del cronista municipal, va agrair a l’Ajuntament de Martorell la decisió de donar nom a una plaça al seu pare. Clopas va explicar que "de noms de carrers i places n’hi ha molts i de personatges molt importants, però vull destacar a les persones de Martorell que han aportat el seu gra de sorra fruit d’una tasca que perdura en el temps com la del pare o la de Jaume Amat. Són un exemple que ajuden a mantenir la memòria col·lectiva”. Assumpta Clopas va afegir que "a casa ens va transmetre l’exemple d’estimar el poble, el patrimoni i la història".
Amat: un referent dels esgrafiats
Rosario Navarro, presidenta del Centre d’Estudis Martorellencs, va dir que "Amat va ser un il·lustre martorellenc d’una gran tasca polifacètica des del dibuix a l’esgrafiat passant per la pintura i l’escultura. Ens ha deixat un llegat de més d’una cinquantena d’esgrafiats en diferents façanes del municipi". Navarro va reblar assegurant que “si el Pont del Diable és un monument emblemàtic del nostre passat romà, els esgrafiats són un altre paradigma artístic de la identitat martorellenca. Podem admirar les façanes amb tota mena de motius i ornaments geomètrics al·legòrics, mitològics i eròtics”.
La denominació d’aquests dos espais públics es va aprovar per unanimitat en sessió plenària de l’Ajuntament de Martorell.